Alla inlägg under mars 2013

Av jowjow - 29 mars 2013 23:34

Hej!


Sitter här å väntar på att Niklas ska komma hem från jobbet, funderar på att lägga mig men kom på att jag skulle kika in här och skriva lite. Idag har vi gjort slag i saken å packat undan vaggan, då Vincent ändå vägrat sova i den sen mer än 1 vecka tillbaka. Plus att han börjar bli ganska tung nu och jobbigt för ryggen å böja sig så lågt och plocka upp honom. Så nu har det varit premiär för spjälsängen å det går bra! Just nu ligger han dock i vagnen å sover då han vägrat sova ensam där inne, så jag jag antar att vi kommer få en lååååång träning med honom innan det går. Vi började ju smått när han var pytteliten men de funka inge vidare å sen så har de som rullat på av gammal vana att han somnar på nån av oss. Men jag måste få kunna va fri å göra saker speciellt då Niklas nästan uteslutande jobbar kvällar, så visst kan jag sitta i soffan å gosa lite, men vill att han ska fortsätta sova när man lägger ned honom. Så vi får börja om nu och träna honom. Vi går ju fortfarande efter honom eftersom han äter å sover lite som han vill. Dock så börjar de ju bli mer och mer rutin på saker å ting nu. Han sover ungefär på samma tider varje dag och det är skönt. Men han är en liten envis grabb, man ser på honom när han börjar bli trött men an kämpar på in i det sista med att vägra låta sig sövas. Tillsut så skriker han bara och man ser hur ögonen far igen för att lika snabbt bli helt uppspärrade. Brukar ta en 10 minuter nu innan varje sovstund.


Ja de e då inte alltid lätt att vara förälder men man växer in i rollen mer för varje dag.  Här är förövrigt 5 saker som jag längtar efter som jag ska göra när Vincent är så pass stor att han ska få sova hos barnvakt för första gången (typ i höst nångång)


1 ta världens längsta sovmorgon eller lägga mig super tidigt å sova en hel natt!

2 ta en låååååång dusch utan att veta att jag behöver stressa

3 dricka ett glas vin och bara relaxa

4 sakna och längta efter lillplutten

5 sakna och längta efter lillplutten


haha godnatt å trevlig påsk!

Av jowjow - 27 mars 2013 18:14

Hej!


Jaha igår så fick man besök av finaste Peter det var kul att träffas igen och lilleman visade sig från sin bästa sida ;P Idag så blev det en tur på stan och var rea så vart några nya kläder till Vincent. Åh finns så himla mycket fint Niklas å ja valde hälften var och så köpte vi en sån här fylla i bok om första året så ska börja skriva i den nu. Ska även framkalla kort både till fotoalbumet å till boken så man kan sätta in MYSIGT!


Idag var en sån där dag så man bara svämmar över av kärlek känner mig så himla lycklig!

Av jowjow - 26 mars 2013 21:20

Hej!


 Klickar runt lite på nätet och överallt så stöter man på debatter om det här med genus, jag skrev lite om det tidigare. Är faktiskt inte så insatt i det hela men det enda jag vet det är att det är vi som föräldrar som har ansvaret för vad vi lär våra barn. Vi kan välja att klä dem pojkaktigt och flickaktigt eller helt neutralt redan från födseln. Låta dem växa upp och sedan själva göra sina val. Men det är ju när vi som föräldrar börjar komma med våra pekpinnar och säga att nej min lilla son det där är för flickor eller nej så där kan du inte göra för det får bara pojkar göra. Ja klart som fan att dom barnen som man fostrat till att allting är till för alla hamnar utanför när andra barn börjar hacka och peka finger. Sen spelar ju reklamen stor roll eftersom barn härmar å tar efter, när reklamen är så indelad i rosa å blått så tror dom att det är så det måste vara. Killar ska va tuffa å tjejer söta. Nja håller inte med riktigt. Barn är elaka och det börjar tidigt och det är vi som föräldrar som bär det ansvaret för vad dom blir. Jag ska göra allt i min makt att uppfostra min son till att bli en god människa. Om det skulle komma fram att han var elak mot andra barn så skulle jag självklart bli mycket besviken och ta i tu med det hela. Ja jag vet inte riktigt vad jag ville säga med det hela mer än att det är fritt för alla att göra precis som dom vill angående det här med kläder å leksaker å sånt. Men en sak som alla föräldrar bör tänka på är att lära sina barn att det inte är knasigt med en kille som dansar å en tjej som spelar fotboll. Och nej kom inte med några fåniga argument att killar som gör typsika tjejsaker blir bög, fattar inte. Det måste vara en av de fånigaste sakerna nånsin. Mja frågan är ju bara hur man ska få till en bra lösning på det hela?

Av jowjow - 25 mars 2013 13:40

Hej!


Sitter å dricker kaffe och laddar upp inför kvällen, Niklas ska snart gå på jobb så blir ensam med lillen men tror jag har en mycket trött liten grabb idag. Igår envisades han med att vara vaken 10 timmar, och natten var inte heller så bra. Men nu sover han så gott på pappa så :) Helgen spenderade vi i grimnäs med sol och tårta inte så tokigt. Annars så sitter jag mest och funderar på lite olika saker mest på de här med hur jag ska orka börja ta tag i vikten. Jag vet att jag skrev förut att jag var så pepp å redo att köra igång, men de känns så jäkla svårt! Sa ju att jag skulle köra GI men behöver kolhydrater när jag ammar. Så nu har jag tagit fram en gammal klassiker som jag körde med förut, måltidsmåttet och det är ju som tallriksmodellen fast lättare att mäta upp med. Så nu blir det att använda det på alla måltider så får jag se hur det går. Börjar även med att sluta käka onyttigheter på veckan. Jag tror och hoppas att med hjälp av detta så ska det gå.


Varför har jag då blivit så himla besatt av det här igen? Jo för jag hade ett mål när jag började på  itrim, ett mål för att jag hade nått en gräns där sambokilona blivit för många och tagit för hårt på mig. Nu har ju även graviditeten satt sina spår och när man redan hade lite övervikt så blir det lixom lite mer. Jag vill göra det här för min egen skull, men även för min son. Jag vill inte att han ska ha en lat mamma som inte orkar leka mer än 5 minuter utan att bli trött. Jag vill må bra. Jag vill känna att jag orkar med. Sen är det ju det också att jag längtar så himla mycket att kunna få ett syskon till Vincent. Men jag vill inte utsätta mig för en ny graviditet innan jag gått ned. Vill inte ha riskerna med högtblotryck eller grav.diabetes även om jag klarade mig denna gången så är ju alla graviditeter olika. Plus att jag vill vara mer i form inför allt som det innebär med en ny gravidietet och allting blir ju annorlunda när man redan har en liten knodd att ta hänsyn till. Så borde ju egentligen bli himla peppad på att sätta fart med viktminskningen för när vågen visar -30 så blir det bebisverkstad. Haha ja man kan ju tänka att jag är galen, Vincent är ju bara 2,5 månad hur kan man då redan tänka på en till?! Svaret är enkelt, innan jag blev gravid så visste jag inte ens hur mycket jag ville ha barn. Nu kan jag inte tänka mig ett liv utan. Vi är helt överens med att Vincent inte ska vara ett ensambarn. Sen är ju frågan vad som är optimalt mellanrum mellan barnen, det är ju nog väldigt idividuellt men vi känner att det vore lagom till 2015 med en ny liten en. Men det gör inget om det blir 14 heller. Men som sagt allt hänger på när jag lyckats gå ned och sen kanske vi ändrar oss på vägen. Men ja jag längtar faktikst att få uppleva allting igen. Sen så vill jag också vara klar med barnafödandet innan 30 haha :P


Nä nu blir det lunch och sen ut och promenixa!

Av jowjow - 22 mars 2013 15:09

Hello!


Äntligen fredag och Niklas är ledig så himla skönt! Solen skiner å vi har hunnit va ute på en liten promenix och nu sitter vi och dricker kaffe. Snart ska vi fara till Grimnäs för att Mattis har fyllt år så ska ge han ett paket å äta lite middag å tårta :) Igår var vi och köpte lite nya kläder till skrutten som bara växer å växer, älskade lilla prins hela 10 veckor blir han imorgon <3


Annars händer det inte så mycket just nu mest längtar vi tills frejkan åker av så lillen kan få börja träna sina små starka ben lite mer, och så vill vi ju ha mer sol och såna här härliga vårdagar, längtar efter sommaren och att få va ledig å bara njuta i solen och av lillens framsteg!


Ha en trevlig helg!

Av jowjow - 19 mars 2013 17:09

Hej!


Jahap idag var det dags för efterkoll hos BM, allting var bra och fick min förlossningsjournal, kul att kolla på.  Ja i alla fall så det enda som är det är ju vikten. Det bästa innan en ny graviditet är att gå ned till under 100, det betyder 19kg minst som ska bort. Så nu tänker jag köra, blir troligen GI plus att träna på Itrim. Långa barnvagnspromenader och mycket aktivitet hemma. Har hantlar som jag kan träna med och situps för att stärka magmusklerna igen. Får ju inte hårdbanta så länge jag ammar. Men till hösten kommer jag köra en sån där snabbkur igen ungefär 4 veckor bara för att få en boost dom sista kilona. Räknar med att jag kan tappa 1 kg i veckan om jag är strikt, kanske 2 om jag är super duktig. Jag vet inte hur mycket man kan tappa men ska prata med min coach på itrim om hur jag ska göra. Känns jätte viktigt för mig att komma i form igen, dels för att orka med Vincent och om drömmen ska bli som vi vill att få ett syskon till honom vill jag redan byggt upp kroppen innan. Hoppas bara att p-pilrena inte kommer att ge mig nån stor viktökning! Kommer starta på måndag, ska göra en lista så det blir lättare att hålla koll på maten. Men träningen börjar redan imorgon, för promenera gör vi ju nästan ändå varje dag!

Av jowjow - 18 mars 2013 17:39

Hej!


Jaha idag så var det återbesök på ortopeden det var dags att byta till en större frejka, den är i alla fall lite färgglad med nallar och elefanter på men inte blir det roligare för det. Nu är det ca 20 cm brett som håller benen i grodposition, får nästan inte plats i åkpåsen i vagen. Till och med den nay overallen som vi bytt till blev nästan för liten gahhhh! Himla tur att det bara är 3 veckor kvar ska bli så skönt å slippa den!


Igår fyllde mamma år så då var vi dit å fikade lite, på onsdag blir det kanske att gå på RK och kolla efter lite mer kläder till lillen och på torsdag ska jag klippa mig fullt upp alltså!


Har tänkt en hel del på förlossningen på senaste tiden, har ju skrivit ned hela storyn här under kategorin förlossningen om nån missat att läsa, men alltså jag hade direkt inga förväntningar på vad som skulle hända, men när man fick veta att han låg i säte och man läste om att det var så svårt att föda så och allting, så blev man ju lite rädd, men sen blev jag lixom lugn i tanken och när det hela väl startade gick det så fort att jag lixom inte han tänka efter så mycket. Ja smärtan var intensiv men att föda i säte var väl inte så svårt. Nu har jag inget att jämföra med så men är bara så himla glad att jag slapp göra ett snitt. Imorgon är det dags för efterkontroll så får se då om man får en ok stämpel haha!

Av jowjow - 16 mars 2013 19:23

Hej!


Satan vad veckorna går! Här sitter ja å väntar på att lillgrabben ska vakna å käka lite så vi kan gå på ICA sen, kände att det inte var någon idé att gå nu för då kommer han säkert vakna när vi kommer till affärn. Han har sovit sen kl 17 nu så lär ju snart va dags! På tal om det där med sömn så har han totalt ändrat sina sömn vanor på natten, han äter sista gången kring 12 och sen somnar han senast kl 01 och sover till 06!!! 3 nätter irad har det varit så nu, han vaknar till runt 04 men bara för att han vill ha nappen sen somnar han om. Håller verkligen tummarna för att detta fortsätter, bara man själv kan bli duktigare på att somna, lyckas ju tyvärr hålla mig själv vaken till 2-3 och då märks de knappt nån skillnad då det ändå bara bli 3 timmars sömn, men ska skärpa till mig!


Annars flyter det på, imorgon fyller mamma år så då ska vi dit å käka tårta och sen nästa vecka ska jag äntligen klippa mig ska bli jätte skönt, känns kul att få pigga upp sig lite. Kommer även börja ta tag i träningen nu igen, har ju tappat 8 kg sen förlossningen men vill gå ned till vikten som jag hade innan jag blev gravid plus 7-8 kg till. Det är för att jag vill ju orka med lillen och mig själv. Nu har det ju gått så pass lång tid att jag känner mig redo att börja träna. Lite synd dock att jag inte kan köra en pulverdiet just nu för skulle verkligen behöva det för att bli av med sötsuget. Men ska börja med att skärpa till mig med maten och då kommer det av sig självt. Det är int lätt att få allting att gå ihop men detta är något jag måste göra nu innan det börjar skena iväg igen! Nu känner jag även att det är ännu viktigare att ta tag i min hälsa, för att hur ska man annars orka med en busig liten kille om 1 år? :P

jowjow


från och med du

Detta har hänt

jag bloggar om

hela livet var ett disco

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards